Conférence Internationale 2021 "Sport, Sport Adapté et Santé" - Ecole d'Assas

Conférence Internationale 2021 "Sport, Sport Adapté et Santé"

thumbnail

L’École d’Assas organise le mercredi 3 mars 2021 à 19h, une conférence entièrement en ligne et anglais sur le thème du « Sport, du sport adapté et de la santé ». Des personnalités de renom dont Cheri Ann Blauwet, championne paralympique et Professeur Associée à Harvard partageront avec les étudiants et participants, leur expérience de vie, de soins et de recherche sur le thème du sport et de la santé.

Inscriptions par email à : international@ecoledassas.fr

Programme

Mercredi 3 mars 2021 – 19H00 – 21H30

Anne Griet Brader

Moderator, Physiotherapist MSc, Lecturer, Hanze University of Applied Sciences (The Netherlands)

 

19:00     Welcoming Words

Michel Pillu, Senior Lecturer – Ecole d’Assas (France)

19:05     Sport, health and disability. The “Institut de Santé Parasport Connecté”

Professor François Genêt, Professor of Physical Medicine and Rehabilitation. Versailles-Saint-Quentin-en-Yvelines University (France)

19:30     Contribution of sensory information and asymmetries in postural control: Effect of sport expertise and inter-individual differences

Jean-Philippe Viseu, Podiatrist, MSc STAPS, PhDs Sports, Motor and Human Movement Sciences Laboratory EA 4532 CIAMS (France)

20:00     Questions

20:15     Evidence-based injury and illness prevention in paralympic sport

Cheri Ann Blauwet, M.D. Assistant Professor of Physical Medicine and Rehabilitation. Harvard Medical School (United States)

20:40    Evaluation and monitoring of the neuromotor and postural control of high-level soccer players. Application to rehab training and prophylaxis of lower limb pathologies

Geoffrey Memain, Rehab & physical trainer, Clairefontaine FIFA Medical Center of Excellence, Football French Federation. Phd Student in Sports Sciences in Paris Sud University (France)

21:05     Conclusions and questions

Arnaud Delafontaine, Ecole d’Assas Research and Innovation Director (France)

Conference online and in English

Conférence entièrement en ligne et en langue anglaise

 

Présentation en français du thème de la conférence et des intervenants

Cette année, la conférence annuelle de l’École d’Assas a pour thème : « Sport, sport adapté et santé ».

Nous avons choisi de traiter simultanément la question de la prise en charge du sportif « valide » et du sportif en situation de handicap pour plusieurs raisons :

  • L’intérêt de nos étudiants pour à la prise en charge des sportifs en kinésithérapie, podologie et ergothérapie est croissante. Nous souhaitons leur offrir un panorama de la réalité des sportifs de haut niveau paralympiques.
  • Le sport paralympique est en plein essor depuis le début des années 1990 avec la création du Comité Paralympique International (IPC) et l’intégration du paralympisme au mouvement olympique international. Au-delà du handicap, la performance sportive est une source riche d’enseignements pour tous les professionnels de santé et notamment les rééducateurs.
  • Notre objectif est de sensibiliser nos étudiants à la construction d’une société plus inclusive à travers la prise en charge de tous les sportifs.

 

Nous accueillerons quatre conférenciers reconnus sur le plan national et international pour leur expertise dans cette thématique :

Le Professeur François Genet

François Genêt est professeur des universités praticien hospitalier de l’Université Saint-Quentin-en-Yvelines et Responsable de l’Unité de Médecine Physique et de Réadaptation de l’Hôpital Raymond Poincaré, prenant en charge des patients présentant des lésions cérébrales et de la moelle épinière. Il est membre du Comité Paralympique et Sportif Français. Il est également fondateur de l’ « Institut de Santé Parasport Connecté » dont l’objectif est de mobiliser, sur un seul site, un écosystème de compétences médicales, scientifiques, pédagogiques et technologiques dédiées à l’évaluation du sport de loisir adapté, au parasport-santé, à la détection puis à l’accompagnement des hauts potentiels ; à la formation des professionnels de santé dédiés ; à la recherche sur l’amélioration des performances des sportifs en situation de handicap et de leurs appareillages.

Le thème de son intervention portera sur l’adaptation du sport à tous les sportifs présentant des troubles neuro-orthopédiques.

 

Monsieur Jean-Philippe Viseu est podologue et doctorant Ecole doctorale en Sciences du Sport, de la Motricité et du Mouvement Humain (ED 566) à l’Université Paris-Saclay. Il est membre du Comité National de Pédicurie-Podologie, membre du comité scientifique de la Société Française de Podologie.

Il démontrera que l’expertise sportive permet d’améliorer l’interprétation des tests réalisés sur l’asymétrie du contrôle postural et de l’information sensorielle. Cette asymétrie, qu’elle soit un aspect fonctionnel des dominances motrices (Fagard, Azemar) ou qu’elle soit source de troubles de l’équilibre et de l’orientation (Massion, Paillard et Peterka), explique cette variabilité interindividuelle. L’objectif est d’identifier la contribution des asymétries au travers de trois évaluations allant de tâches d’équilibration simples à complexes et enfin en situation écologique. Selon leur origine, la compréhension des effets des asymétries comme variabilité interindividuelle nous apportera de nouvelles connaissances sur le contrôle de la posture.

 

Le Professeur Cheri Ann Blauwet est Médecin de Médecine Physique et Réadaptation et professeur associé à la Medical School de l’Université de Harvard (USA). Madame Blauwet a été médaillée d’or aux Jeux Paralympiques d’Athènes en 2004, 800 mètres fauteuil. Elle est à la fois membre du Comité Olympique et du Comité Paralympique Américain. Elle est auteure de nombreuses recherches sur la santé mentale, la prévention des blessures et la douleur chez les sportifs de haut niveau paralympiques.

Son intervention sera axée sur la prévention des blessures et des maladies chez les athlètes paralympiques. Son expertise en tant qu’athlète et médecin apportera un regard riche et elle nous livrera ses conclusions scientifiques.

 

Monsieur Geoffrey Memain est préparateur physique responsable de la réathlétisation au Centre Médical FIFA de Clairefontaine de la Fédération Française de Football depuis 2014. Parallèlement, doctorant en Sciences du Sport à Paris Sud et ancien membre de la cellule Réathlétisation de l’INSEP et du staff du Paris FC Féminin. Il est également auteur d’ouvrages spécialisés dans ces domaines.

Son intervention traitera de la sollicitation excessive du corps chez les athlètes de haut niveau. Le nombre de blessures reste globalement stable malgré le travail de prévention mis en place par les staffs techniques et médicaux. Son action au sein du Centre Médical de Clairefontaine est de profiler les joueurs professionnels en cours de rééducation-réathlétisation pour établir des « profils à risque » spécifiques à chaque type de blessure. L’objectif est d’optimiser leur retour à la compétition et de limiter les risques de rechute. L’étude de la possibilité de survenue d’une pathologie et de son type chez les joueurs « sains » à partir de l’analyse des caractéristiques spécifiques de chaque blessure est au centre de cette démarche. Son équipe de recherche s’appuie sur l’étude de paramètres musculaires, neuromoteurs et biomécaniques de l’athlète lors de la réalisation de tests statiques et fonctionnels de référence, en utilisant du matériel technologique (EMG de surface, plateformes de force et analyse vidéo 3D).

 

Madame Anne Griet Brader

Avant d’être masseur-kinésithérapeute libéral, notamment en rééducation neurologique, Madame Anne Griet Brader a d’abord eu une carrière en entreprise dans la vente et le marketing. Elle enseigne aujourd’hui à la Hanze University of Applied Sciences (Groningen, Pays Bas) dans le Département de Physiothérapie.

Elle a un Bachelor of Arts (honours) en Etudes Européennes de l’Université de Bath (Grande Bretagne), le diplôme d’Etat de Physiothérapeute de l’University of Applied Sciences Amsterdam et un Master en Management de la Boston University aux Etats Unis.

En tant qu’enseignante à l’Université de Hanze, elle a co-développé et co-coordonné des projets européens subventionnés ainsi que des programmes d’éducation. Elle a coordonné un cours d’introduction à l’enseignement supérieur pour les réfugiés, un cours spécialisé pour patients souffrant de maladies chroniques, un cours interdisciplinaire sur le leadership dans un monde en changement et un cours sur les soins intensifs en physiothérapie avec la Escola Superior de Saúde de Alcoitão, Portugal. Elle est un membre actif du European Network of Physiotherapy in Education (ENPHE).

En tant que professionnelle, elle adopte toujours une attitude positive essayant de repousser les limites. En tant qu’agent de changement et apprenante à vie, elle s’épanouit en initiant et en participant à des entreprises co-créatives innovantes et en explorant de nouveaux horizons. Elle est une initiatrice de changement polyvalente, multilingue, résiliente et optimiste. Lorsqu’elle interagit avec les étudiants, elle souhaite explorer leurs talents et découvrir ce qui les motive. Fournir du coaching, de l’inspiration et stimuler leurs capacités de réflexion critique, elle aime permettre aux étudiants de tirer le meilleur d’eux-mêmes.

 

Le Docteur Arnaud Delafontaine, Directeur scientifique de l’École d’Assas, effectuera la conclusion de cette e-conférence.

 

Une belle soirée de recherche internationale en perspective, riche de connaissances nouvelles et de rencontres stimulantes.

 


This year, the annual conference of the Ecole d’Assas has the theme “Sport, adapted sport and health.”

We have chosen to simultaneously take questions put to the speakers about sports in relation to the situation of disability for several reasons:

  • There is growing interest amongst our physiotherapy, podiatry and occupational therapy students in supporting disabled athletes. We want to offer them a panorama on the reality of top Paralympic athletes.
  • Since the creation of the International Paralympic Committee (IPC) in the 1990s, and its integration into the Olympic movement, Paralympic sport has boomed. Beyond disability, sports performance provides a rich source of information and learning for all health professionals, in particular rehabilitation professionals.
  • Our objective is to increase the awareness of our students about the benefits of inclusivity that all sports generate in society.

 

We present four speakers known for their expertise within the theme of this conference:

 

Professor François Genet

François Genêt is the Professor and Director of Hospital Practice at the Saint-Quentin-en-Yvelines University, and is responsible for the Physical Medicine and Readaptation Unit at the Raymond Poincaré Hospital, which specialises in the treatment of patients presenting with brain and spinal cord lesions. He is a member of the French Paralympic and Sports Committee, and the founder of the “Institut de Santé Parasport Connecté” (Institute of Health Parasport Connection), whose objective is to mobilise, on a single site, an ecosystem of medical, scientific, educational and technological skills dedicated to: the evaluation of adapted leisure sport and parasport-health, the detection and support of those with high potential, the training of dedicated health professionals, and research into improving the performance of disabled athletes and their equipment. He presents the theme of sport adaptation for all sportspersons who present with neuro-orthopaedic problems.

 

Mr Jean-Philippe Viseu

Mr Jean-Philippe Viseu is a Podiatrist holding a doctorate in Sports Science from Paris-Saclay University where he researched Motor Skills and Human Movement (ED 566). He is a member of the “Comité National de Pédicurie-Podologie” (National Committee of Pedicure-Podiatry) and the “Comité Scientifique de la Société Française de Podologie” (Scientific Committee, Podiatry Society of France). He will demonstrate that sports expertise improves the interpretation of tests used to assess asymmetrical posture control and sensory ability. Such asymmetry, being a dominant motor and functional aspect or source of equilibrium troubles and orientation, explains individual variability (Massion, Paillard et Peterka). Mr Viseu’s objective is to identify the contribution of asymmetry to three balance tasks (simple to complex), and to functional tasks. This study of the origin of variable effects of asymmetries will bring new knowledge about postural control.

 

Professor Cheri Ann Blauwet

Professor Cheri Ann Blauwet is a Doctor of Physical Medicine and Rehabilitation, and Associate Professor at the University of Harvard Medical School (USA), and she won a gold medal at the Paralympic games in Athens 2004 in the 800 metres wheelchair event. She is a one-time member of the American Paralympic Committee and the author of numerous research articles on mental health, injury prevention and sport-related pain in high performance Paralympians. Her presentation focus will be on injury prevention and diseases in Paralympic athletes; sharing with you her medical expertise and experience in the management of athletes and her scientific conclusions.

 

Mr Geoffrey Memain

Mr Geoffrey Memain is the Head Physical Trainer for athletic retraining at the Centre Médical FIFA de Clairefontaine de la Fédération Française de Football (Football Federation of France FIFA Medical Centre, Clairefontaine). Alongside, he holds a doctorate in Sports Science from Paris Sud, and he is a long-time member of the athletics retraining unit of INSEP and the Paris women’s FC staff.

His presentation will address the excessive strain on the body frequently found in high performance athletes, where the number of injuries remain stable globally, despite the preventative work put in place by medical staff. His work at the heart of the Clairefontaine Medical Centre is in particular to profile professional players during their course of rehabilitation and retraining, and to establish their specific risk profile according to injury type. His objective is to optimise return to competition and to limit an athlete’s risk of reinjury or fall by studying the probability of the occurrence of a pathology and its type in « healthy » players, and the analysis of the specific characteristics of each injury is at the centre of this process. His research team will apply athlete-based muscular, neuromotor and biomechanical parameters, statistical tests, and functional reference technologies, such as surface EMG, force platform and video analysis.

 

Ms Anne Griet Brader

Anne Griet Brader has had a varied career working in marketing and sales, as a physiotherapist in primary, secondary and tertiary care, with a focus on neurorehabilitation and active client participation, and is currently an entrepreneur, coordinator and (honours) lecturer in physiotherapy, at the Hanze University of Applied Sciences, the Netherlands.

She holds a BaHons degree in European Studies, from Bath University, United Kingdom, a Bsc in Physiotherapy, University of Applied Sciences Amsterdam, The Netherlands and a Master of Science in Management, Boston University, United States.

In her current position she has designed, co-developed and co-ordinated pan-European EU funded projects, educational programmes both within her own organisation and with partner universities. Notably an introductory course to higher education for refugees, an honours course physiotherapy for people with a chronic illness, an interdisciplinary honours course leadership in a changing world and a course on physiotherapy on intensive care in partnership with Escola Superior de Saúde de Alcoitão, Portugal. She is an active member of the European Network of Physiotherapy in Higher Education (ENPHE).

She is a professional with a can-do attitude who enjoys stretching boundaries. As a change agent and lifelong learner, she thrives on initiating and participating in innovative co-creative ventures and exploring new horizons. She is a multi-skilled, multilingual, resilient, optimistic initiator of change.

When interacting with students she is keen to explore their talents and to find out what makes them tick. Providing coaching, inspiration as well as stimulating their critical thinking skills she enjoys enabling students to bring the best out in themselves.

 

Dr Arnaud Delafontaine, Scientific Director of the Ecole d’Assas will act as moderator at the conclusion of this e-conference. An enlightening evening of international research in perspective, rich in new knowledge and stimulating encounters.

Scroll to top

En poursuivant votre navigation sans modifier vos paramètres sur ce site, vous acceptez l'utilisation de Cookies pour vous proposer des communications ciblées adaptées à vos centres d'intérêts et réaliser des statistiques de visites.